Публикации в пресата

Прессъобщение на БАДДПО във връзка със становище на КНСБ по Проекта на ЗИД на КСО

Във връзка с внесено становище на КНСБ по Проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (КСО), бихме искали да изкажем учудването си, че това се случва между двете пленарни четения на проектозакона. КНСБ бяха част от Работната група, която в продължение на две години обсъждаше този законопроект, който е от висока степен на важност за нормалното започване на процеса по изплащане на пенсиите на хората. За този период бяха обсъдени много предложения и отхвърлени някои, като нарушаващи правата на пенсионерите.

С настойчивото повтаряне на едни доказано неработещи и отхвърлени на всички нива на тристранния и обществен диалог предложения, на практика се обезсмисля цялата реформа в пенсионно осигурителната система в страната, започната през 1999 г., с активното участие на КНСБ.

Отново ще повторим някои от аргументите, които правят предложенията на КНСБ несъстоятелни:

1. Предложението на КНСБ за единствена и само на един вид пенсия от УПФ (пожизнена, без право на онаследяване и без оглед на нейния размер) цели приравняване на вида пенсия от фонд „Пенсии“ на ДОО и от Универсалните пенсионни фондове, което отнема възможността на хората да се възползват от предимствата на универсалните фондове. Създава се реална опасност, работещите да бъдат лишени от средствата в собствените им партиди, както и предпоставки, допълнително стимулиращи прехвърлянето на средства от капиталовите пенсионни схеми към ДОО.

2. Пряко ще бъдат ощетени 1/3 от хората, които няма да имат необходимия за държавна пенсия стаж за пенсиониране, а само навършена възраст. Ако бъдат приети предложенията на КНСБ, те няма да получат достъп до своите спестявания, които ще бъдат единственият им доход от пенсионната система за периода до придобиване на право за получаване на пенсия от държавата.

3. Предложението накърнява правата на наследниците на осигурените в универсални фондове, които няма да могат да получат спестените от техните близки пари, в универсален фонд, ако предложенията бъдат приети.

Като цяло се надяваме, че предложенията на КНСБ няма да бъдат взети под внимание при окончателното решение за придържането към настоящия вариант на ЗИД на КСО и недопускане на промени в ущърб на интересите на осигурените лица. Тези предложения изцяло накърняват правата на осигурените лица и ще доведат до ограничаване на правата на 3 млн. трудещи се българи и на техните наследници, както и до задълбочаване на проблемите, породени от демографската криза и лишаването на българската икономика от милиарди левове инвестиционен ресурс.

От името на УС на БАДДПО
Евелина Милтенова Председател

Пълен текст на Становището на БАДДПО, изпратено на 27.01.2021 г. до Комисията по труда, социалната и демографската политика, както и до Комисията по бюджет и финанси на 44-то Народно събрание:

УВАЖАЕМИ Д-Р АДЕМОВ,
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО СТОЯНОВА,
С настоящото писмо, бих искала да Ви информирам, че всички пенсионноосигурителни дружества - членове на Управителния съвет на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) се запознаха и обсъдиха с нужното внимание публикуваното Становище на КНСБ с изх. № 02-01-22/12.01.2021 г. относно ЗИД на КСО.
В резултат на извършеното обсъждане, от БАДДПО бихме желали да Ви представим следното наше становище:
1. Считаме, че предлаганото от КНСБ приравняване на условията за придобиване право на пенсия от универсален пенсионен фонд (УПФ) с условията за получаване на пенсия от фонд „Пенсии“ на ДОО уврежда интересите на осигурените лица.
Лицата, които са се осигурявали на минимален осигурителен доход, биха изгубили своите средства, натрупани в УПФ, ако решат да ги прехвърлят във фонд „Пенсии“ на ДОО, защото държавната им пенсия няма да бъде увеличена. Същевременно, предвид минималния й размер, същата не може да бъде и намалена, съответно тези лица ще продължат да получават минимална пенсия, но същевременно ще изгубят средствата си в УПФ, което обезсмисля избора им да прехвърлят парите си от универсалния фонд. Ако средствата им останат в УПФ (макар и да са в нисък размер), то лицата съгласно предложения от МС Законопроект биха могли да ги изтеглят еднократно или разсрочено.

Ощетени при т.нар. „избор на осигуряване“ биха били и лицата с непълен осигурителен стаж, както и наследниците на починалите осигурени лица. По наши разчети над 1/3 от лицата няма да имат необходимия за държавна пенсия стаж за пенсиониране, а само навършена възраст. В този смисъл, съгласно предлагания от МС ЗИД на КСО, този значителен брой лица могат да разчитат на натрупаните си в УПФ средства (макар и с нисък размер) и да имат достъп до тях при навършване на пенсионна възраст, т.е. преди да са получили държавната си пенсия ще имат доход. Не малък брой лица най-вероятно никога няма да достигнат изискуемия от държавата осигурителен стаж, поради което и предвид изложения от нас аргумент чрез предложението на КНСБ на практика те ще бъдат лишени от личните си спестявания в УПФ.

2. Считаме, че предложението на КНСБ за унифициране на условията за пенсията от ДОО и УПФ, без възможност за видове пенсионни продукти от пенсионноосигурителните дружества, отново е в ущърб на осигурените лица.
Всъщност, предлаганата със Законопроекта пенсия от УПФ е само една - лична, пожизнена. Еднократните и разсрочени плащания са допустими само в случаите, когато натрупаните средства по индивидуалните партиди в УПФ са недостатъчни за формиране на определен размер на пенсия, който е икономически оправдан да бъде изплащан пожизнено. Изплащането на пенсии с незначителен месечен размер не е в интерес нито на осигуреното лице, нито на пенсионноосигурителните дружества. Ето защо, нашето мнение е категорично, че предлагането единствено и само на един вид пенсия от УПФ (пожизнена, без право на унаследяване и без оглед на нейния размер) цели приравняване на вида пенсия от фонд „Пенсии“ на ДОО и от УПФ, което отнема предимствата на УПФ, има реална опасност да се лишат хората от собствените им партиди и биха се създали предпоставки, допълнително стимулиращи прехвърлянето на средства от капиталовите пенсионни схеми към ДОО.
Наред с това, акцентираме на колосалните различия в начина, по който се отчита стажа при солидарния стълб (НОИ), при който има чести случаи на неплатени вноски, но запазени пенсионни права спрямо втория стълб, при който се захранват партидите на лицата само при реално постъпили вноски. Това е достатъчно основание, което доказва колко е грешен подходът и прави самото предложение на КНСБ неприложимо.
Както Асоциацията винаги е отстоявала твърда позиция по отношение на всички опити за приравняване на условията за придобиване на пенсионни права за пенсия от държавния стълб и ДЗПО, така и сега БАДДПО изрично не приема предложенията и исканията на КНСБ.

Надяваме се, че горните бележки и обосновано становище ще бъдат взети под внимание при взимане на окончателно решение за придържането към настоящия вариант на ЗИД на КСО и недопускане на промени в ущърб на интересите на осигурените лица.

С уважение,
Евелина Милтенова
/Председател на БАДДПО/

Позиция на БАДДПО относно Становище на КНСБ по Проекта на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване

29.01.2021 г.

На 27.01.2021 г. БАДДПО изпрати писмо до Комисията по труда, социалната и демографската политика и до Комисията по бюджет и финанси на 44-то Народно събрание, с което изрази своята позиция относно Становището на КНСБ по Проекта на ЗИД на КСО,  № 102-01-2, внесен на 05/01/2021 г. от Министерски съвет. Текстът на писмото гласи:

УВАЖАЕМИ Д-Р АДЕМОВ,
УВАЖАЕМА ГОСПОЖО СТОЯНОВА,

С настоящото писмо, бих искала да Ви информирам, че всички пенсионноосигурителни дружества - членове на Управителния съвет на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) се запознаха и обсъдиха с нужното внимание публикуваното Становище на КНСБ с изх. № 02-01-22/12.01.2021 г. относно ЗИД на КСО.
   
В резултат на извършеното обсъждане, от БАДДПО бихме желали да Ви представим следното наше становище.

1. Считаме, че предлаганото от КНСБ приравняване на условията за придобиване право на пенсия от универсален пенсионен фонд (УПФ) с условията за получаване на пенсия от фонд „Пенсии“ на ДОО уврежда интересите на осигурените лица.
Лицата, които са се осигурявали на минимален осигурителен доход, биха изгубили своите средства, натрупани в УПФ, ако решат да ги прехвърлят във фонд „Пенсии“ на ДОО, защото държавната им пенсия няма да бъде увеличена. Същевременно предвид минималния й размер, същата не може да бъде и намалена, съответно тези лица ще продължат да получават минимална пенсия, но същевременно ще изгубят средствата си в УПФ, което обезсмисля избора им да прехвърлят парите си от универсалния фонд. Ако средствата им останат в УПФ (макар и да са в нисък размер), то лицата съгласно предложения от МС Законопроект биха могли да ги изтеглят еднократно или разсрочено.

Ощетени при т.нар. „избор на осигуряване“ биха били и лицата с непълен осигурителен стаж, както и наследниците на починалите осигурени лица. По наши разчети над 1/3 от лицата няма да имат необходимия за държавна пенсия стаж за пенсиониране, а само навършена възраст. В този смисъл, съгласно предлагания от МС ЗИД на КСО, този значителен брой лица могат да разчитат на натрупаните си в УПФ средства (макар и с нисък размер) и да имат достъп до тях при навършване на пенсионна възраст, т.е. преди да са получили държавната си пенсия ще имат доход. Не малък брой лица най-вероятно никога няма да достигнат изискуемия от държавата осигурителен стаж, поради което и предвид изложения от нас аргумент чрез предложението на КНСБ на практика те ще бъдат лишени от личните си спестявания в УПФ.

2. Считаме, че предложението на КНСБ за унифициране на условията за пенсията от ДОО и УПФ, без възможност за видове пенсионни продукти от пенсионноосигурителните дружества, отново е в ущърб на осигурените лица.
Всъщност, предлаганата със Законопроекта пенсия от УПФ е само една - лична, пожизнена. Еднократните и разсрочени плащания са допустими само в случаите, когато натрупаните средства по индивидуалните партиди в УПФ са недостатъчни за формиране на определен размер на пенсия, който е икономически оправдан да бъде изплащан пожизнено. Изплащането на пенсии с незначителен месечен размер не е в интерес нито на осигуреното лице, нито на пенсионноосигурителните дружества. Ето защо, нашето мнение е категорично, че предлагането единствено и само на един вид пенсия от УПФ (пожизнена, без право на онаследяване и без оглед на нейния размер) цели приравняване на вида пенсия от фонд „Пенсии“ на ДОО и от УПФ, което отнема предимствата на УПФ, има реална опасност да се лишат хората от собствените им партиди и биха се създали предпоставки, допълнително стимулиращи прехвърлянето на средства от капиталовите пенсионни схеми към ДОО.
Наред с това, акцентираме на колосалните различия в начина, по който се отчита стажа при солидарния стълб (НОИ), при който има чести случаи на неплатени вноски, но запазени пенсионни права спрямо втория стълб, при който се захранват партидите на лицата само при реално постъпили вноски. Това е достатъчно основание, което доказва колко е грешен подхода и прави самото предложение на КНСБ неприложимо.
Както Асоциацията винаги е отстоявала твърда позиция по отношение на всички опити за приравняване на условията за придобиване на пенсионни права за пенсия от държавния стълб и ДЗПО, така и сега БАДДПО изрично не приема предложенията и исканията на КНСБ.

Надяваме се, че горните бележки и обосновано становище ще бъдат взети под внимание при взимане на окончателно решение за придържането към настоящия вариант на ЗИД на КСО и недопускане на промени в ущърб на интересите на осигурените лица.

С уважение,       
Евелина Милтенова
/Председател на БАДДПО/



Диалогът за социалната политика станал монолог според Иван Нейков

23.12.2020 г.

Иван Нейков за New.bg.

Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на News.bg.

Лъжат хората и предизвикват паника за вторите пенсии

18.12.2020 г.

Даниела Петкова, председател на Управителния съвет на ПОК "Доверие", пред "Труд".

Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на Труд.

Прессъобщение на БАДДПО: Само промяна в КСО може да гарантира правата на гражданите. Пенсионните фондове готови да изплащат вторите пенсии

Становище на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване във връзка публична процедура за обществено обсъждане на проект за ЗИД на КСО

Само приемане и гласуване от Парламента на предложения  за обществено обсъждане ЗИД на Кодекса за социално осигуряване може да гарантира правата на гражданите, които очакват справедлива пенсия спрямо внесените си осигурителни вноски. Дружествата са в пълна готовност да започнат изплащането на допълнителните пенсии от есента на 2021 г. Това се казва в официалната позиция на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, изпратена до министъра на труда и социалната политика, г-жа Деница Сачева,  в рамките на процедурата по съгласуване на законопроекта.

Законовата регулация е критично важна и се обсъжда в продължение на повече от три години в работна междуведомствена работна група, водена от МТСП, в която участие са взели активно представители на държавни институции, министерства, работодателски организации и синдикати. В проекта на законопроекта има много позитивни предложения като: ясно дефинирани видове плащания и условията за тях; възможност за осигурените лица да изберат подходящ за тях пенсионен продукт; отделяне на средствата за изплащане в отделни портфейли/резерви; повишени капиталови изисквания; гаранция на брутните вноски; повишени изисквания за предоставяне на информация; разширени права на наследниците и много други.

Оценяваме положително постигнатия конструктивен диалог между социалните партньори, които  принципно подкрепиха законопроекта, регламентиращ фазата на изплащане, по време на извънредното он-лайн заседание на НСТС в понеделник, 07.12.2020 г., като са дискутирани и други предложения.

„Законопроектът има много позитиви, които приветстваме и за чието включване сме работили няколко години в работната група.  Наред с това дружествата очертават и някои зони на подобрение в процеса на одобрение на ЗИД-а, които ще  доусъвършенстват и допълнят  адекватно регулацията и дейността на целия пенсионно-осигурителен сектор. За Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, навременното приемане на ЗИД-а  ще е определящо за плавния старт на изплащане на допълнителните  пенсии от капиталовите стълбове от септември 2021 г.“, посочи Евелина Милтенова, председател на БАДДПО. „Ако законопроектът не се придвижи към Народното събрание  след общественото обсъждане и няма работеща регулаторна уредба за вторите пенсии, то това  би засегнало драстично интереса на осигурените лица, както и би се отразило негативно на българския капиталов пазар и Българската Фондова Борса. Опасяваме се, че забавянето на  законопроекта ще се отрази на доверието в тристълбовия пенсионен  модел  и   от там  може да рефлектира  върху цялата икономика на държавата.“, допълни тя.

Предложеният от МТСП законопроект защитава цялостния формат на пенсионната система в съчетанието на различните стълбове към момента, защото разходопокривния отразява солидарността между поколенията и ангажимента на държавата да осигури пенсии на всички граждани, а капиталовият - личният принос на всеки осигурен, което е своеобразна защита срещу влиянието на неблагоприятните демографски процеси.

За Евелина Милтенова:

Евелина Милтенова, CFA, eMBA, е председател на Управителния съвет на БАДДПО от декември 2018 г. Тя се е изградила професионално в сферата на финансовия сектор и инвестициите, като е натрупала задълбочени познания и дългогодишен опит в областта на банковото дело и фондовата индустрия с фокус на капиталовите пазари у управлението на активи. През професионалната си кариера от над 20 години, тя е заемала ръководни длъжности в международни банки в България, вкл. ИНГБанк и Райфаизен Банк (България), където e била 12 г. Изпълнителен директор и член на УС с ресор финансови пазари и ликвидност. Като утвърден финансов експерт и  един от първите в страната сертифицирани  финансови аналитици от CFA Institute (2001 г), САЩ, в своята дейност тя е тясно свързана с развитието на пенсионната индустрия в България и капиталовите стълбове.

За Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване:

Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване е създадена през 1997 г. След 2000 г., когато дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, преминават през процедура по лицензиране, в нея членуват само такива, които имат лиценз за осъществяване на дейност по допълнително пенсионно осигуряване. В момента, в нейния състав влизат девет лицензирани пенсионно осигурителни дружества, които към деветмесечието на 2020 г., управляват над 16 млрд. лв. нетни активи, които представляват пенсионните спестявания на над 4.8 милиона български граждани. В управителния съвет на БАДДПО влиза по един представител на всяко едно дружество член.

Даниела Петкова: Хората да имат ускорен достъп до парите си в универсалните фондове

07.12.2020 г.

Интервю на г-жа Даниела Петкова, член на УС на БАДДПО, за БНР.

Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на БНР.

Факти: 45 лв. втора пенсия за жените

04.12.2020 г.

Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на Fakti.bg.

Mediapool.bg: Прехвърлянето на втората пенсия в НОИ диксредитира системата

04.12.2020 г.

Интервю на проф. д-р Йордан Христосков.

Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на Mediapool.bg.

Parite.info: Даниела Бобева разпространи становище за подготвяните промени в Кодекса за социално осигуряване

03.12.2020 г.


Повече информация можете да намерите тук
Източник: сайт на Parite.info.

Прессъобщение на БАДДПО: Универсалните пенсионни фондове регистрират положителна доходност през 2020 г.

Към момента фондовете преодоляха изоставането от кризата, заяви Даниела Петкова, член на УС на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване

Независимо от COVID кризата, която удари пазарите в началото на 2020 г., доходността на универсалните фондове вече е положителна. Това заяви членът на УС на Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване и председател на управителния съвет на Пенсионно-осигурителна компания "Доверие" – Даниела Петкова, в предаването Седмицата на Дарик.

Г-жа Петкова защити правото на всеки осигуряващ се да избере дали да остави парите в личните си партиди в универсален пенсионен фонд или да ги влее в общия бюджет на държавното осигуряване, стига това да става в условия на ясно информиране и без подвеждане.

„Очаква се първите жени, родени през 1960 г., да започнат да получават пенсии от универсалните фондове през октомври следваща година“, посочи Даниела Петкова. „За следващите пет години очакваме около 200 хил. човека да се пенсионират и да получават и пенсии от универсалните пенсионни фондове. При капиталовото осигуряване всякакви средни суми са условни, но последните данни на КФН, където са изчистени неактивните партиди, показват, че средната натрупана сума в партидите на първите пенсионери е около 5 хиляди лева. Около 35% от тях, обаче, няма да получат пенсии от ДОО, а ще разчитат само на натрупаните в пенсионния им фонд средства. Това е така, защото те нямат необходимия стаж за получаване на пенсия от държавата“, допълни тя.

Тя защити цялостния формат на пенсионната система в момента, като според нея не трябва да се противопоставят стълбовете, защото разходопокривния отразява солидарността между поколенията и ангажимента на държавата да осигури пенсии на всички граждани, а капиталовият - личният принос на всеки осигурен, което е своеобразна защита срещу влиянието на неблагоприятните демографски процеси.

„По време на криза, всеки лев, без значение на пенсионер или работещ, даден в ръцете му, за да може да излезе на пазара и по този начин да подкрепи бизнеса, купувайки неговите стоки и услуги и да подкрепи брутния вътрешен продукт, като увеличи потреблението, е добра мярка“, подчерта тя. В този смисъл, бързото регламентиране на фазата на изплащане е още по-важно и като антикризисна мярка, защото осигурените лица ще получат достъп до свеж финансов ресурс. Повече налични средства в населението, ще увеличат възможностите за потребление и посрещане на неотложните нужди, особено що се отнася до хората над 60 години, какъвто е случая с пенсионерите в универсални фондове.

Даниела Петкова нарече опит за масова измама, медийните изяви на говорители, които твърдят, че доходността на фондовете е отрицателна и припомни, че от 12 милиарда лева вноските в универсалните пенсионни фондове са увеличени до 13.5 милиарда лева и увери вложителите, че парите им са на сигурно място в пенсионните фондове.

Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване напомня на вложителите, че могат във всеки момент да се информират за собствените си партиди и лично да се уверят, че парите им се управляват професионално и прозрачно.

За Даниела Петкова:

Даниела Петкова е председател на УС на ПОК "Доверие". Тя е един от пионерите в сферата на допълнителното пенсионно осигуряване в България. Започва работа в компанията малко след създаването й през 1994 г., като главен счетоводител, като последователно заема позициите финансов директор, главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет. Носител на приз „Буров“ за финансово управление от фондация „Атанас Буров“ и награда за принос в развитието на осигуряването в България на фондация „Проф. д-р Велеслав Гаврийски“


За Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване:

Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване е създадена през 1997 г. След 2000 г., когато дружествата за допълнително пенсионно осигуряване, преминават през процедура по лицензиране, в нея членуват само такива, които имат лиценз за осъществяване на дейност по допълнително пенсионно осигуряване. В момента, в нейния състав влизат девет лицензирани пенсионно осигурителни дружества, които към деветмесечието на 2020 г., управляват над 16 млрд. лв. нетни активи, които представляват пенсионните спестявания на над 4.8 милиона български граждани. В управителния съвет на БАДДПО влиза по един представител на всяко едно дружество член.

Страници:

4



начало