Архив новини

ОТВОРЕНО ПИСМО от Българска асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване /БAДДПО/

Повече »




Декларация от Международна федерация на дружествата администратори на пенсионни фондове (ФИАП)

Международната федерация на дружествата администратори на пенсионни фондове (ФИАП) би желала да изрази публично своите притеснения относно решението на българското правителство за промяна на пенсионната система, което застрашава функционирането на допълнителното задължително осигуряване на капиталов принцип (2-ри стълб).
Повече »




ДЕСЕТ НЕИСТИНИ ЗА ПЕНСИОННАТА СИСТЕМА

Ние, пенсионноосигурителните дружества, управляващи универсални, професионални и доброволни пенсионни фондове в България, се обръщаме с настоящото отворено писмо към Вас и цялата общественост, за да опровергаем някои от разпространяваните напоследък в публичното пространство неистини за пенсионната система у нас. Убедени сме, че това ще е от полза при обсъждането на каквито и да е идеи или законодателни промени, свързани с пенсионноосигурителната система на страната, но най-вече и за българските граждани.
Повече »




Омбудсманът настоява да се чуе и гласът на хората при вземането на решение за регламентиране на избора на осигуряване и за пенсионната реформа

По повод на общественото недоволство от законодателното решение за „Избор на осигуряване”, предвидено в изменението на Кодекса за социално осигуряване (КСО) съгласно Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2015 г., в сила от 01.01.2015 г., националният омбудсман изпрати писмо до председателя на Народното събрание, министър-председателя и председателите на парламентарни групи в 43-то Народно събрание.

Цялото прессъобщение можете да прочетете тук.
Повече »




На кого не са нужни пенсионните фондове

Пенсионните фондове и компании са може би най-регулираните, надзиравани и проверявани финансови посредници в страната, пише в свой анализ Николай Майстер.

През последния месец започна усилено говорене по въпроса за ролята, работата и в някакъв аспект за смисъла на частните пенсионни фондове. След скоростното приемане на промените в КСО на 19 декември постфактум се започна търсенето на аргументи за тази промяна. Интересното е, че опорните точки, подготвени за защитниците на промените (основно депутати от мнозинството), бяха основани както на обективни аргументи, така и на странно и едностранно тълкуване на тези параметри, изваждайки някои данни от отчетите или демонстриране на откровено неразбиране на инвестиционната материя, пише в свой анализ Николай Майстер, изпълнителен директор на инвестиционния посредник Intercapital Markets.

Цялата статия можете да прочетете тук.
Повече »




Лесното решение за пенсиите

Най-лесното решение на един проблем е да го прехвърлиш на децата си – те нямат възможност да ти възразят.

Водени от този принцип, експерти ни убеждават колко лошо нещо е осигуряването във втория стълб на пенсионната система в България. И колко по-добре е в Националния осигурителен институт (НОИ) – оттам всеки ще получи пенсия, независимо дали и колко е внасял. Защото "държавата гарантира пенсиите". Освен това, пенсионните фондове работят на загуба и изяждат парите на хората, така че "две пенсии са по-малко от една". А и "унаследяването на средствата в универсален пенсионен фонд (УПФ) е мит", така че дори в това отношение фондовете не дават нищо повече от НОИ.
Цялата статия можете да прочетете тук.
Повече »




Сигнал до Президента на Република България за противоконституционност на последните изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване

Внесен е сигнал  от пенсионноосигурителните дружества до Президента на Република България (Вх. No 15-00-9 / 09.01.2015 г.) за противоконституционност на последните изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване
Повече »




Сигнал до Омбудсмана на Република България за противоконституционност на последните изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване

Внесен е сигнал, подписан от 2600 граждани, до Омбудсмана на Република България (Вх No 122/ 09.01.2015 г.) за противоконституционност на последните изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване
Повече »




Призив към тези, които подкрепят внесения до Омбудсмана и до Президента на Република България сигнал за противоконституционност

Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване /БАДДПО/ приканва всички, които подкрепят внесения до Омбудсмана и до Президента на Република България сигнал за противоконституционност на последните изменения и допълнения в Кодекса за социално осигуряване, касаещи промяна на досегашния пенсионен модел и осигуряването в универсален пенсионен фонд, да разпечатат текста на сигнала и да го подпишат, поединично или групово, и да го изпратят до Омбудсмана и до Президента на Република България, или на нашия адрес, като ние, от своя страна, поемаме ангажимента да го препратим до компетентните институции.

Благодарим Ви предварително за съпричастността и се надяваме с общи усилия да успеем да противодействаме на тези законодателни промени, с които  се нарушават основни права  на гражданите и обществени интереси.  

За Ваше улеснение предоставяме пощенски адрес и електронна поща, на които могат да бъдат изпращани сигналите:

1. Омбудсман на Република България – гр. София 1202, ул. „Джордж Вашингтон“ № 22, e-mail: priemna@ombudsman.bg

2. Президент на Република България – гр. София 1123, бул. „Дондуков" № 2, e-mail: priemna@president.bg

3. Българска асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване – гр. София 1000, бул. „Васил Левски“ № 91, ет. 3, e-mail: baspsc@cablebg.net, office@pension.bg  


Прессъбщение на КФН

ПРЕССЪОБЩЕНИЕ

18/12/2014
Във връзка с множеството медийни публикации и актуалния обществен дебат за бъдещите намерения по отношение на пенсионната реформа, които предстоят да се обсъждат до 31 март 2015 г., Комисията за финансов надзор (КФН) заявява следното:
 
КФН, при упражняване на своите правомощия, се ръководи изцяло от действащите закони, приети от Народното събрание и подзаконовите нормативни актове. Комисията е независим надзорен и регулаторен орган, еднакво отдалечен както от бизнеса, така и от изпълнителната власт. Водещ принцип в ежедневната работа на КФН, като стълб на финансовата стабилност в България, е да работи за защитата на интересите на потребителите, инвеститорите и осигурените лица и да съблюдава за спазване на законите в областта на небанковия финансов сектор.
 
Комисията за финансов надзор счита за изключително вредни множеството твърдения и изказвания в публичното пространство, направени от различни представители на политически партии, на синдикати, на работодателски организации и народни представители,  че средствата на осигурените лица в пенсионните фондове са „изчезнали”, са „присвоени” или „загубени” и др. подобни манипулативни внушения. Подобен тип говорене не само е безотговорно и невярно, но е и вредно и опасно за финансовата стабилност у нас. При осъществяване на дейността си по отношение надзор над пенсионноосигурителните дружества и пенсионните фондове КФН изпълнява стриктно законовите изисквания и гарантира, че до момента средствата на пенсионните фондове се инвестират единствено и само в позволените от Кодекса за социално осигуряване (КСО) финансови инструменти при строго спазване на ограниченията за всеки един финансов инструмент, което предопределя стабилността на пенсионните фондове в дългосрочен план.
 
Допълнителното пенсионно осигуряване в България се осъществява чрез участие в четири вида пенсионни фондове: универсални пенсионни фондове (УПФ), професионални пенсионни фондове (ППФ), доброволни пенсионни фондове (ДПФ) и доброволни пенсионни фондове по професионални схеми (ДПФПС).

Участието в универсалните и професионалните фондове е задължително. В УПФ се осигуряват всички работещи, родени след 31.12.1959 г. В ППФ са осигурени лицата, работещи при условията на първа и втора категория труд, независимо от възрастта им. УПФ и ППФ образуват ІІ стълб на българската пенсионна система – допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Участието в ДПФ и ДПФПС е доброволно. Тези два вида фондове образуват ІІІ стълб – допълнителното доброволно пенсионно осигуряване.
 
КФН постоянно и стриктно осъществява надзор над дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове с цел защита на интересите на осигурените лица. Чрез Управление „Осигурителен надзор” и ресорния заместник-председател, ръководещ управлението, в рамките на предоставените му по закон индивидуални правомощия,  комисията упражнява ежедневен контрол за законосъобразност на дейността на пенсионноосигурителните дружества, фондовете за допълнително пенсионно осигуряване  и банките – попечители . Той се осъществява по два начина - дистанционно и чрез проверки на място, които според обхвата си са общи и тематични.
 
За периода 2010 г. - 2014 г., при осъществявания дистанционен надзор, извършените от КФН проверки спрямо ПОД са, както следва: през 2010 г. – 7645; през 2011 г. – 7584; през 2012 г. – 7528; през 2013г.– 7528; до 30.11.2014 г. – 6488 броя. През периода 2010 г. - 2014 г. извършените проверки на място са както следва: през 2010 г. – 7; през 2011 г. – 13; през 2012 г. - 10; през 2013 г. – 17; до 30.11.2014 г. – 13 броя. В резултат на осъществявания надзор през периода от 01.01.2010 г. до момента са съставени 328 акта за установяване на административни нарушения и са издадени 318 наказателни постановления и са приложени 100 принудителни административни мерки и са дадени множество препоръки към дейността на дружествата.
 
Цялата информация за дейността на КФН и поднадзорните й лица в областта на допълнителното пенсионно осигуряване, която законът изисква да бъде публична, се оповестява на интернет страницата на Комисията, както и във водените от нея регистри. Ежедневно публикуваме информация за стойността на един дял на всеки пенсионен фонд за предходния работен ден. Регулярно се предоставят статистически данни за пенсионноосигурителните дружества и пенсионните фондове – управлявани активи, осигурени лица, структура на инвестиционните портфейли и т.н. На тримесечие се определя и оповестява минималната доходност, която трябва да бъде постигната от задължителните пенсионни фондове, предоставят се данни за доходността на всички пенсионни фондове за предходния 24-месечен период и др.
 
Средствата на УПФ се инвестират в България и в чужбина. Към 30.09.2014 г. тези инвестиции са както следва: държавни ценни книжа 2 363 081 хил.лв (в т.ч. 1 511 930  хил.лв. чужди), корпоративни облигации – 930 635 хил.лв. (от които 622 711 хил.лв. чужди), общински облигации – 80 069 хил.лв. (71 155 хил.лв. чужди), акции, права и дялове – 1 740 636 хил.лв. (от които 925 079 хил.лв. чужди), банкови депозити в страната – 514 910 хил.лв., инвестиционни имоти в страната – 146 012 хил.лв. Освен инвестиции в тези инструменти, част от активите на УПФ са под формата на парични средства – 561 494 хил.лв. и краткосрочни вземания – 75 798 хил.лв.

Резултатите от дейността на пенсионните фондове към 30.09.2014 г. са публикувани на Интернет страницата на Комисията:
(http://www.fsc.bg/public/upload/files/menu/Rezultati_2014_Q3_0.zip).

Ролята на КФН е не само да осъществява надзор, което прави постоянно, а също и да провежда активна регулаторна политика. Дейността на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове се регулира от Комисията чрез приемането на подзаконови нормативни актове. КФН не разполага със законодателна инициатива, но независимо от това изготвя, в диалог с всички заинтересовани страни, проекти за извършването на необходимите изменения на законово ниво.
Законопроект за изменение и допълнение на КСО във връзка с редукция на таксите и въвеждането на мултифондовете беше гласуван от КФН на 26.07.2012г., беше предоставен на вниманието на Консултативния съвет за финансова стабилност на 15.09.2012г. и на 16.12.2013г. и цялата свързана със законопроекта документация беше изпратена на вниманието на министъра на труда и социалната политика за предприемане на по-нататъшни действия, като до момента няма решение за внасянето от ресорното министерство на изготвения проект за разглеждане от Народното събрание.
През последните 2 години КФН е провела серия от срещи, включително и с представители на всички професионални асоциации, и към днешна дата е подготвила нов детайлен законопроект, с който да се промени КСО в следната насока:
• Въвеждане на втори пенсионен продукт с по-ниско ниво на инвестиционен риск от сега съществуващия чрез въвеждане на системата на мултифондовете във втория стълб (консервативен и балансиран фонд);
• Въвеждане на гаранционен фонд, обезпечаващ запазването на размера на направените от осигурените лица вноски в универсалните и професионалните пенсионни фондове;
• Сериозна редукция с 40% на таксите и удръжките, които се събират от осигурените лица. С това намаление на таксите средствата по партидата на осигуритеното лице биха се увеличили с 20% за период от 40 години.
 
Предлаганите от КФН промени в КСО значително ще повишат сигурността на инвестициите с цел защита на интереса на осигурените лица.
 
Всички изложени аспекти от дейността на КФН са отразени в тримесечните отчети на ресорното управление и в годишните отчети на Комисията, които са надлежно внасяни всяка година в Народното събрание. Тези отчети са публично достъпни и оповестени на уеб сайта на регулатора с цел прозрачност и максимална информираност на обществото.

Изложените факти доказват принципната и последователна политика на КФН за защита на интересите на осигурените във втори и трети стълб лица, вкл. и при подготовката на промени в нормативната уредба, в търсене на широк консенсус между всички участници и заинтересовани страни.
Принципната и последователната политика на КФН, която винаги сме спазвали до момента,  видно от гореизложеното, е че всяка законодателна промяна в една или друга посока следва да се извършва след широка обществена дискусия с всички заинтересовани страни и при отчитане на всички интереси.

В качеството си на регулатор на небанковия финансов сектор, Комисията за финансов надзор винаги се е придържала и ще продължи да се придържа стриктно към действащото законодателство, такова каквото е прието от Народното събрание. Във всичките си действия КФН се ръководи от безпристрастното и принципно прилагане на закона спрямо всички поднадзорни лица.


Страници:

7




начало